Panvové dno

Chcete sa vyhnúť úniku moču, problémom s chrbticou,

a zlepšiť si intímny život ? Potom by ste mali myslieť  na  panvové dno.

 

Panvové dno /diaphragma pelvis/ je  skupina  svalov, ktoré tvoria akoby výstelku pre močovo – pohlavné orgány . Nesprávnym zapájaním brušných svalov, pôrodmi, nadváhou ale i vekom majú výraznú tendenciu ochabovať. Ich precvičovanie by malo byť samozrejmou súčasťou zdravého života.

 

Určite je potrebné,  venovať sa  panvovým svalom počas celého života, nielen po pôrode. Jednak budú v lepšej kondícii a po pôrode sa rýchlejšie  dostanú späť „do formy“ a zároveň pravidelným cvičením predídeme neskorším problémom ako je inkontinencia, ktorá frustruje  a znižuje kvalitu života v každej sfére.

 

Najčastejším typom je tzv. stresová inkontinencia.  K  úniku moču dochádza pri zdvihnutí bremena,  kašľaní, kýchaní či obyčajnom smiechu. Dôvodom je zvýšenie vnútrobrušného tlaku, kedy sa ochabnuté svaly panvy nestihnú aktivovať. Ak sa táto porucha nezachytí včas, problémy sa  iba zhoršujú. A vložky určite nie sú riešením !

 

Jedinou prirodzenou formou prevencie ako i nápravy je cielená terapia, ktorú je potrebné vykonávať pravidelne a pod dohľadom  certifikovaného fyzioterapeuta. Jeden z najosvedčenejších prístupov je český  PPA koncept, kde cvičenie predchádza špeciálne vyšetrenie. Na základe neho sa nastaví individuálny program, ktorý zahŕňa cvičenie ako i prístrojové ošetrenie. Výsledky sú merateľné nielen na základe subjektívneho pocitu, ale aj v číslach. Po 10 ročných odborných skúsenostiach v Čechách, sa tento koncept dostal i na Slovensko, práve do Zvolena, kde sme už zaznamenali  vynikajúce výsledky.

Pri cvičení sa venuje veľká pozornosť hlbokému stabilizačnému systému a  posilneniu hlbokých svalov panvového dna  /m. levator ani a m. coccygeus/. Toto je dôležité práve preto, lebo tieto svaly   najviac ochabujú, čo spôsobuje spomínané problémy. Cvičenie, ktoré ich spevní, patrí medzi unikátne, precvičuje sa individuálne a nedá sa zaradiť k cvičebným metódam ako je napr. pilates alebo joga. Dokonca sa nedá prepojiť ani s posilňovaním brušných, či sedacích svalov.

 

Cvičenie  je dôležité i v mladšom veku, aby sa zlepšila pružnosť a elasticita týchto svalov.  Pridanou hodnotou je skvalitnenie intímneho života.

 

Mgr. Henrieta Jablonská

BODY – CENTRUM

 

Share Button

Comments are closed